I jo, com visc la llibertat com a educadora? (tercera sessió)

imageEl passat divendres 14 va tenir lloc la tercera sessió del nostre Grup de Treball. La sessió va girar al voltant d’una pregunta:

QUINS PROBLEMES TROBES EN EL TEU DIA A DIA PER GENERAR UN ENTORN DE LLIBERTAT COM A TU T’AGRADARIA?

Per trencar el gel i començar a debatre, vam viure una nova experiència que podem aplicar amb els nostres grups: el sensorama. I ens vam engrescar molt! El sensorama (o despertar tots els sentits) que vam proposar va ser el sensorama de la llibertat. Vam sentir l’aire fresc, vam olorar a camp, vam tocar fusta…

Després vam iniciar el debat a partir de la pregunta plantejada i amb l’ajuda d’una eina que s’anomena “fluxegrama”. Vam voler especificar els problemes que afrontem des d’una perspectiva constructiva. Així, vam identificar no només el problema, sinó també l’agent que l’origina, així com la nostra capacitat d’influència sobre el mateix.

image_2

Així, els problemes que van sorgir van ser:

  • una normativa
  • la manca de moments de reflexió conjunta
  • els espais on es desenvolupen les activitats
  • la inseguretat i “no confio en el meu grup”
  • la manca de recursos educatius i temps per invertir-hi o “no tinc temps de preparar-ho!”
  • la manca de moments experiencials, tant de l’educador com del grup
  • el tarannà del grup: “són molt nerviosos”, “ja n’han fet de grosses” o el paper del nostre record, “no m’escolten”, “hi ha un nen que reclama tota la meva atenció”, “el grup és molt conflictiu”
  • el volum del grup o “tinc molts nens!”
  • el vincle amb el grup

Per tal de millorar el debat, vam apuntar aquests “problemes” en diferents post-its. Després vam situar aquests post-its en dos eixos del “fluxegrama”: quin és l’actor que origina el problema o que té més responsabilitat sobre el mateix ? Aquí podíem contestar: el centre o l’educador/a. L’altre eix responia a la pregunta: tinc/té marge de maniobra per canviar la situació? Les respostes eren: tinc/té capacitat de control sobre el problema, tinc/té certa influència per canviar o resoldre el problema o bé, no tinc/té cap control ni influència sobre el mateix. Amb una fotografia ho entendrem millor:

admin-ajax

Al final del debat i de situar tots aquests post-its, vam tenir una sorpresa. Aquesta va ser que ens vam adonar que, en la major part dels problemes esmentats, l’agent origen del que identifiquem com un problema som nosaltres mateixos i una sorpresa encara més gran, creiem que tenim marge de maniobra per a solucionar-ho o al menys, intentar-ho.

És precisament en aquest punt on començarà la propera sessió, dia 12 de desembre en el mateix horari, a les 15h. Si resulta que pensem que en gran part som responsables de crear un entorn de llibertat, com ho podem fer?

Us hi esperem!

Un pensamiento en “I jo, com visc la llibertat com a educadora? (tercera sessió)

  1. Pingback: Mirar-me a mi mateixa per ser lliure (quarta sessió) | Grup de treball d'expressió

Responder

